BACK IN THE NETHERLANDS; Afscheid van de Filipijnen en de terugreis

11 juli 2017 - Miagao, Filipijnen

Hallo allemaal, dit is mijn laatste blog tijdens mijn fantastische reis...

Ik heb deze blog geschreven tijdens het terugreizen naar Nederland.

Afgelopen weekend ben ik samen met Annemijn nog terug gegaan naar Boracay om hier lekker ons laatste weekendje goed af te sluiten. We zijn op donderdagochtend vertokken en zijn hier op de heen weg heen gereisd met de 'yellow bus'. Dit is een bus die langs de kust van het eiland Panay reist en na 7,5 uur waren we aangekomen in Boracay. Hier hebben wij nog genoten van het mooie strand, de cocktails, het lekkere eten en hebben wij 1.5 u paard gereden. En omdat Annemijn en ik allebei al vaker op een paard hebben gezeten hebben we flink veel gegalopeerd en geraced, door de bergen met een mooi uitzicht op de zee. (Super vet!!)
Zondagochtend moesten we om 12uur uitchecken in ons hotel en na een avondje stappen was dit nogal een kunst.
Daarna hebben wij nog een halfuur op een grote boot gezeten en hebben wij in Caticlan een taxibusje gehuurd. We hebben er 5uur opgereden en kwamen zondagavond om half 7 aan in Miagao waarna we meteen doorgegaan zijn naar Janice om hier afscheid te nemen van haar en familie, hier waren ook de 6 andere meiden al. En omdat ik niet goed ben in afscheid nemen kon dit natuurlijk niet zonder tranen.
Terug in ons boardinghouse aangekomen was het een grote chaos want 8 meiden hadden inpakstress. Uiteindelijk waren alle koffers gepakt en paste het er toch allemaal weer in.

MAANDAG 10 JULI
Vannochtend werden wij om half 9 verwacht bij de ceremonie bij the major office. Zoals we hier verwelkomt zijn in het begin zo is er ook weer afscheid van ons genomen. Hier hebben wij nog een mooi certificaat in ontvangst mogen nemen en hebben we nog een keer afscheid genomen van onze collega's. Om 10 uur waren we klaar en hebben we allemaal nog de laatste dingentjes gepakt en gedaan.
Toen hebben we afscheid genomen van de eigenaren van het huis en onze lieve bodyguard Niño met zijn lieve vriendin Tess. Ook hier waren de tranen weer aanwezig.

Nu zijn wij begonnen aan onze lange reis terug naar Nederland. We zijn om half 2 Filipijnse tijd weggereden met de jeepney naar Iloilo en waren rond kwart voor 3 op het vliegveld in Iloilo. Hier hebben wij nog afscheid genomen van Janice, Annemijn en Robin en na dit afscheid zijn wij door de douane heen gegaan. Koffers ingeleverd en nu was de mijne 30.5 kg dus gelukkig net niet te zwaar.

DINSDAG 11 JULI
Wij hebben een goede reis gehad en alles is wel goed verlopen. Uiteindelijk zijn we 3 x door de douane heen gemoeten: bij Iloilo, Manilla en Hong Kong. Dit betekent dus 3x alles afdoen en uitdoen.. Ook hebben we twee keer onze koffers moeten inchecken en gelukkig verliep het allemaal soepeltjes. Nu heb ik in de vliegtuigen 2 films gekeken en geslapen.
Ik schrijf deze blog ook vanuit vliegtuig terwijl ik mee kan kijken op het schermpje voor mij waar we boven vliegen. Het is nu 05.11u Nederlandse tijd en we vliegen nu bijna Rusland uit en dan vliegen we weer in Europa :-) We hoeven nog maar 950 km van de bijna 10.000 km (vanaf de grote vlucht vanuit Hong Kong)
Het is een lange zit, want op Filipijnse tijd is het nu gewoon al 11.15u en die uren hebben we natuurlijk wel gewoon gemaakt.

Ons aankomst tijd is 06.40u en als dit klopt hebben we er vanuit Hong Kong 12 uur over gevlogen.
En van iloilo naar manilla ongeveer 1.5uur en van Manilla naar Hong Kong 2 uur
Dus dan hebben we totaal zeker 15,5 tot 16 uur gevlogen. Plus al het wachten en het reizen naar de vliegvelden toe zijn we straks zeker 26 uur aan het reizen.
Maar straks ga ik iedereen weer zien en nu is het er dan ook wel tijd voor!
Ook heb ik zin als ik thuis ben in lekker vers bruin brood met gerookte kipfilet en een heerlijke tosti! Ohja heksenkaas heb ik ook gemist en zo nog 100 dingen maar deze dingen heb ik de afgelopen maanden toch het meest opgenoemd.

Dankzij hulp van vele van jullie hebben wij een mooi bedrag kunnen doneren aan het Help Filipino Activity Center. Wij hebben de keuze gemaakt om het grootste deel van het ingezamelde geld hier aan uit te geven. Ze zijn bezig met een omheining van deze plek voor 'the Special kids' zodat ze geen last hebben van dierenpoep en ze hun terrein gewoon kunnen afsluiten, op dit moment stond de bouw stop vanwege de financiën. Er zal van ons gedoneerde geld 8 stukken gebouwd kunnen worden en op iedere paal komt 1 van onze namen. Hier komt dan op te staan : donated by Monica van Eck, Family and friends.
Wij zullen op de hoogte worden gehouden van de bouw en zullen jullie hier op de hoogte van houden via onze Facebook pagina; steun Miagao Rural Health Center.
Ook zullen wij hier binnenkort een voorbeeld van opzetten, want wij hebben deze al gezien en hebben een idee van hoe het er ongeveer uit moet gaan zien. :-)

Misschien zet ik er volgende week nog een blog op over hoe het weer is om in Nederland te zijn en waar ik juist weer hier bij ons weer heel erg aan moet wennen.. Dit zal ook allemaal weer even tijd nodig hebben.

En wat een hele goede is:
In Nederland hebben we de klok en in de Filipijnen hebben we de tijd....

Ik wil jullie allemaal bedanken voor het meereizen en de vele lieve reacties op mijn blog. Het schrijven moest ik mij de laatste tijd soms even toezetten maar jullie lieve reacties maakte het dan weer helemaal waard.

Ik ga mij nu bijna klaarmaken voor de landing, misschien leest het ook een beetje raar maar ik kon hem niet meer online plaatsten vannacht dus vandaar dat ik het zo doe.

Tot vandaag, morgen, van de week of heel snel!

Zoals jullie hebben gelezen heb ik deze blog tijdens mijn terugreis geschreven, ik ben nu alweer lekker thuis en ik heb een goede terugreis gehad. Ook smaakte de tosti's en het bruine brood weer heerlijk (de appeltaart trouwens ook!)

Liefsssss vanuit Nederland
xxx

1. Trudie:
    11 juli 2017
    Lieve Moon, ik heb genoten van je verhalen. Fijn dat je weer thuis bent ! Een knuffel en x heb je al gehad van me. Dag Buufke.
  2. Lilian:
    11 juli 2017
    Gelukkig konden we je weer in onze armen sluiten!! Nu is de cultuurshock hier weer groot en moet je wennen.. Benieuwd waar je het meeste aan moet wennen en of we dat volgende week nog lezen.
    Nu gaan we weer lekker van je genieten en alle mooie foto's en verhalen!! ❤❤❤
  3. Tante Nance:
    11 juli 2017
    Ik heb er van genoten, je verhalen maar vooral door jou!! Je lijkt hiervoor gemaakt, de zorg, het avontuur, de andere wereld. Wij hopen je nog vaak te mogen volgen! Welkom thuis lieve Moon! Als je weer bij gekomen bent kom ik je opzoeken
  4. Robby:
    12 juli 2017
    Hoi Monica,
    Bedankt voor alle prachtige blogs heb ze altijd met veel plezier gelezen en welkom in the netherlands....
    Gr robby